Sep 24, 2012

Deutscher Oktober | Tetori Gjerman 2012

Së shpejti "Tetori Gjerman" shënon startin e tij për herë të gjashtë! 

Mund të ndiqni:
 grupe të njohura të muzikës xhaz, 
filma gjermanë, 
ekspozita, 
lexime letrare, 
diskutime,
& shumë të tjera.

Cdo aktivitet është FREE për publikun.

Më shumë info mund të gjeni në Facebook.


Javët Gjermane në Shqipëri 2012
me rastin e 25-vjetorit të rivendosjes së marrëdhënieve diplomatike
me fokus arkitekturën dhe planifikimin urban

Deutschlandwochen in Albanien 2012 
zum 25. Jubiläum der Wiederaufnahme diplomatischer Beziehungen
mit Schwerpunkt Architektur und Stadtplanung

German Weeks in Albania 2012
on the occasion of the 25th anniversary of the restoration of diplomatic relations
with a focus on architecture and urban planning

DON'T MISS IT!!!
MOS MUNGONI !!!

Sep 23, 2012

Video Painting Europe | Video Collages Graffiti

"Sweatshoppe është një bashkëpunim i ri performues multimedia midis Bruno Levy dhe Blake Shaw që ndërthurr muzikën, artin dhe teknologjinë. Duke zhvilluar software për të ndërtuar një performancë krejtësisht të veçantë interaktive, dueti punon drejt krijimit të mënyrave unike për ti lënë mbresa një audience. Nga një përformancë kërcimi të muzikës elektrike që thekson tinguj reaktivë viziv, në ndërtimin e instalacioneve interaktive, apo fabrikimin e teknologjive guerile për të përmirësuar hapësirën publike, dueti përpiqet drejt një elementi qasjeje pop që aq shpesh injorohet në botën teknocentrike të mediave eksperimentale."
"Sweatshoppe is a new multimedia performance collaboration between Bruno Levy and Blake Shaw that works at the intersection of art, music and technology. Developing software to construct a totally unique interactive performance, the duo works towards creating unique ways of affecting an audience. Whether it be as a dance driven electronic music performance that emphasizes sound reactive visuals, building interactive installations, or the fabrication of guerrilla technologies to augment public space, the duo strives towards an element of pop accessibility that is so often ignored in the technocentric world of experimental media."



Gjatë këtij viti, duoja ka udhëtuar nëpër qytete evropiane si Berlini, Bristoli, Beogradi, Londra dhe Parisi për të 'ngjitur video kolazhe' në ndërtesa të ndryshme, duke përfshirë edhe Murin e Berlinit. Arti i tyre është pjesë instalacion interaktiv dhe pjesë performancë urbane, një 'grafit i lyer nëpërmjet videos' pa bojë aktuale, që përdor software të veçantë "për të ndjekuar pozicionin e rulit të bojës dhe videoprojekton kudo që grupi zgjedh të lyej."
Për më shumë mbi punën multimedia të Sweatshoppe shkoni këtu.

Earlier this year, the duo traveled to European cities like Berlin, Bristol, Belgrade, London and Paris to 'paste video collages' on different buildings, including The Berlin Wall. Their art is part interactive installation and part urban performance, a 'video painted graffiti' with no actual paint,  that uses specific software to “track the position of paint rollers and projects video wherever the group chooses to paint.” 
For more on Sweatshoppe’s multimedia work go here.

Sep 17, 2012

Torre David | World's Tallest Squat

Torre David | Gran Horizontean abandoned/unfinished office building in Caracas, Venezuela, has received the Golden Lion as the best project at the 13th International Architecture Biennale in Venice.
via designboom
To comply with Biennale's 'Common Ground' theme, the exhibition consist of a Venezuelan Arepa Restaurant - a social space where meals are shared and conversations generate ideas about how to study these kind of social settlement in abandoned buildings globally, and how do they change the future of urban territories.
via designboom
This is a collaboration between Venezuelan-based Urban-Think Tank, London-based curator Justin Mcguirk and Dutch photographer Iwan Baan, whose photography of the informal vertical community is exhibited in the Biennale.



The tower is a 45-story concrete frame structure, designed by Venezuelan architect Enrique Gomez, was almost ready when it got abandoned after its developer David Brillembourg died in 1993, and the country's economy collapsed a year later. 
via designboom
"Today, the tower functions as an improvised home of more than 750 families, inhabited by people whom would otherwise live within the barrios of the city, and has become a functioning and independent living environment for residents through a haphazard and organic method of development. Some have even called the extra-legal and tenuous occupation a vertical slum."
via designboom
The building does not have any elevators, only stairs. Also, what makes this tower 'truly mixed used' are the other public use programs added by the tenants such as: a church, restaurants, hair salons and tailors.  
via designboom
Urban-Think Tank has studied the current state of the site, building and its social space. They see it as a potential model for 'vernacular vertical communities'U-TT's concept of the tower as a 'laboratory of informal study' should be applied to unfinished or abandoned developments around the globe as an experiment, in order to figure out what the future of urban development holds, and who are the best actors to contribute in designing a more 'equitable and sustainable future'.  



In my opinion, this project has the complexity of a great potential in redefining how urban planning and designing is done. 
If the typical user is 'a slum-dweller' whose shelter is 'an informal settlement', then we'll have a different kind of urbanity, not the standard one found in books and city offices. 
Let's look at this scenario. It could be our reality today. 
A collapsed economy has left most people without jobs, foreclosed houses and office buildings empty. 
I might be a bit harsh in even mentioning it, but how do we design for a displaced even homeless user? How do we design or plan an urban life for such a community?

The economy affects the most that who has a lot to lose. 
A homeless? Not so much. 
Hence, owners of now-empty buildings might lose their land and air to the now-displaced tenants that need a shelter. There is a shift in play, in power. 
How do we approach that as architects, designers, urban planners, etc.? 
Who are we designing for? 

These are some of the complex issues brought up by the above project and a lot more questions that follow...

  • How do we design informally?
  • In a global urbanization how do we design for local communities?
  • When we are putting so much attention on ownership, what becomes common ground?
  • How do we design for an equitable quality of life? - Everyone deserves a home. It is a human right.
  • How can we develop self-sustaining communities?
  • Verticality vs. Megastructure vs. Ownership vs. Accessibility vs. User
  • When something like this happens, who are the players that command urban territories?
  • Who pushes the boundaries of urban planning, design and life? How far? For how long?



Sep 14, 2012

TALK TO ME | BBB Short Film Festival 2012

3rd Balkans Beyond Borders Short Film Festival 2012
TALK TO ME - multilingualism & communication
20-21-22 September 2012
Rr. Karl Gega, Blloku i Magazinave, Tirana AL

Balkans Beyond Borders Short Film Festival 2012 with title TALK TO ME- multilingualism and communication opens its doors to all young and creative people as well as everyone passionate about the short film industry. 
The 3rd edition of BBB Short Film Festival is a co-organization of Balkans Beyond Borders and Tirana Art Lab. We support all young film makers that put all their filmmaking energy into building bridges among people in the Balkans.
People from all around Europe are invited to a 3 day celebration of Balkan diversity. This year’s festival tackles the topical subject of multilingualism and communication and motivates young people to “TALK TO ME”.
“The Balkans are known for their culture, traditions and multilingualism and it is exactly this diversity that we see as an added value, an opportunity to share and exchange our experience.” 
Young Film Makers from the Balkan region and beyond put all their imagination and creativity and express their viewpoint through the art of filmmaking.

This year the films are selected by the pre-selection Committee composed by Adela Demetja (Albania), Art Director of BBB, Violana Murataj, BBB’s Albanian Ambassador (Albania), Myra Stulianou (Greece), film director and Stepan Altrichter (Czech Republic), film director.
The Jury that will select this year’s Winner for the Best Film consists of Mr. Joni Shanaja (Albania), President, Mr. Yorgos Zois (Greece) and Mr. Idro Seferi (Serbia).

With the support of the European Fund for the Balkans.



YOU CAN FIND A LIST OF THE PARTICIPATING FILMS HERE.
YOU CAN FIND THE PROGRAM HERE.

via BBB



Sep 12, 2012

Literature vs. Traffic | Luzinterruptus


via Luzinterruptus

Në kuadër të festivalit 'Dritë Në Dimër' zhvilluar në Melburn të Australisë këtë qershor, grupi spanjoll Luzinterruptus paraqiti një instalacion, struktura e të cilit zuri një siperfaqe mjaft të madhe, më të madhen deri më sot nga ky grup.

Tema këtë vit ishte 'leximi', prandaj artistëve iu kërkua të merrnin projektin 'Literatura vs. Trafiku', një pjesë që e kishin instaluar më parë në New York dhe ta zgjeronin brënda një muaji.

Me më shumë se 10.000 libra të hedhur nga bibliotekat publike dhe të ndriçuar nga  Guerrilla Lighting së bashku me miq të tjerë dhe vullnetarë, këto fotografi e tregojnë më mirë historinë një mujore të punës, ekzekutimit dhe reagimeve ndaj projektit.

At the 'Light In Winter'  festival held in Melbourne, Australia this past June, the spanish group Luzinterruptus presented an instalation, the structure of which occupied a fairly large area, the largest to date from this group.

This year's theme was 'reading', so the artists were asked to take their project  'Literature vs. Traffic' , a piece they had previously installed in New York and expand it during a month.

With more than 10,000 books discarded by public libraries and lighted by Guerrilla Lighting along with other friends and volunteers, these pictures tell a better story of the month long work, execution and feedback for the project.

via Luzinterruptus
"Duam që literatura të zaptojë rrugët dhe të bëhet pushtues i hapësirave publike, duke i ofruar këmbësorëve një hapësirë pa trafik, që për disa orë natën do të zotërohet nga fuqia modeste e fjalës së shkruar.
Në këtë mënyrë, një hapësirë ​​urbane tradicionalisht e rezervuar për shpejtësi, ndotje dhe zhurmë, për disa orë do të kthehet në një vend paqeje, relaksimi dhe bashkëjetesë -ndriçuar nga një dritë e butë, që na bën të ndihemi rehat, në një mjedis të këndshëm, pavarësisht nga kaosi që na rrethon.
Librat me tema të ndryshme, do të jenë në dispozicion të kujtdo që dëshiron ti lexojë apo ti marri ato, me idenë se instalimi do të riciklojë veten dhe të vazhdojë për aq kohë sa përdoruesit do duan të lexojnë në hapësira publike apo ti marrin librat me vete."
"We want literature to seize the streets and become the conqueror of public spaces, freely offering to those who walk by a space free of traffic which for a few hours of the night will succumb to the modest power of the written word. 
Thus, an urban space conventionally reserved for speed, pollution and noise, for a few hours will become a place of peacefulness, relaxation and coexistence. Illuminated by a soft, diffuse light which makes us feel comfortable, in a pleasant environment, in spite of the chaos which surrounds us. 
The books, of diverse topics will remain, during the entire intervention, at the disposal of anyone who wants to take them, signifying that the installation will recycle itself and be of the duration which the users want it to linger before disappearing." 
via Luzinterruptus
 "Përfundimi i kësaj vepre? I njëjtë si herën e parë, një lumë me libra zë hapësirën fizike për këmbësorët, instaluar në vendin e caktuar për makinat, duke vjedhur një hapësirë ​​të çmuar të trafikut të shumtë të zonës, në një gjest simbolik ku letërsia zapton rrugët dhe bëhet pushtues i hapësirave publike, duke i ofruar qytetarëve një hapësirë ​​(jo aq të madhe sa do të na pëlqente) ku trafiku tërhiqet për ti hapur rrugë fuqisë modeste të fjalës së shkruar."
"The end of this piece? The same as the first time, a river of books overflowed physical space for pedestrians to use, installed in the space allocated to cars, stealing a precious space from the high traffic of the area, as a symbolic gesture in which literature takes over the streets and becomes a conqueror of public space, offering citizens a space (not as big as we would have liked) in which traffic retires to give way to the modest power of the written word."
via Luzinterruptus



Sep 9, 2012

Mbro & Promovo | Traveling Exhibition in Gjirokastër


Si e shikoni trashëgiminë kulturore shqiptare?

Revista Art & Trashëgimi në bashkepunim me CHwB në Gjirokastër hap ekspozitën

Mbro & Promovo është sllogani i kërkimit fotografik që shpreh dhe komunikon identitetin shqiptar përmes përceptimit artistik të trashëgimisë kulturore nga të rinjte, të cilët nëpërmjet fokusit të aparatit të tyre sjellin artistikisht në vëmendjen e publikut problematikat e ndryshme që shoqërojnë identitetin tonë kulturor.


Konkursi dhe ekspozita “Mbro & Promovo” është një iniciativë e revistës Art & Trashëgimi dhe e Cultural Heritage without Borders.

Hapja e ekspozitës bëhet :

Të Hënën10 Shtator 2012 
në orën 19:00
Shtëpia e Skëndulateve, 
Gjirokastër, Albania

Ekspozita do të qëndrojë e hapur nga data 10 deri në 15 Shtator 2012.


Organizatoret e konkursit dhe ekspozitës: Irsida Bejo, Sara Capaliku, Jonathan Eaton



Fotografia Fituese: Galeria e Artit te Humbur  
Autor: Ared Tagani 
" Nje vajze me shikim te drejtuar jashte nje dritareje ku gjendet nje vile e vjeter tiranase, vila e familjes Toptani. Fotoja eshte nje inskenim i nje ekspozite arti, ashtu si nje person shikon nje pikturë ne nje ekspozite, ashtu edhe vajza ne foto shikon kete "veper arti" pertej kesaj dritareje. Ne kete rast behet fjale per nje "veper arti" te humbur qe para se dikush te shikonte pertej dritares nuk i njihej ekzistenca... sepse njohim Kalanë e Petreles qe eshte kilometra larg Tiranes dhe nuk dime qe kemi nje ndertes ndoshta po me aq vlera ne qender te kryeqytetit. Problemi eshte se dikush ka vendosur ta quaj toke te tij, ta rrethoje kte vile, apo pse jo te ndertoj nje bllok pallatesh ne nje te ardhme te aferme dhe ne jemi mesuar te kenaqemi me pak,  te kenaqemi duke pare nje mur 10 metra te gjere e 5 metra te larte qe e quajme kala te Tiranes."

Finalistët e tjerë dhe fotot e tyre pjesëmarrëse në ekspozitë:

Nagip Ismaili: “Hyrja e Manastirit te Ardenices”

Jona Hysa: “Veshje popullore shqiptare” (Tropoje)

Kleitia Vaso: “Gjirokastra”

Egda Rapo: "Porto Palermo Castle"

Sibel Pipa: “Kalaja e Nje Mbi Nje Dritareve”

Muharrem Bendo: “Gjyma”

Edmond Prifti: “Nder te rrallet lahutare ne Puke”

Ardian Fezollari: "Kisha e Marmiroit"

Rozafa Shpuza: "Dera" 

MOS MUNGONI!!


Sep 7, 2012

Water Light Graffiti | Antonin Fourneau


Më shumë foto dhe detaje tek Digitalarti.
"Water Light Graffiti është një sipërfaqe e përbërë nga mijëra LED që ndriçohen në kontakt me ujin. Mund të përdorni penele, sprukator, gishtat apo çdo gjë të lagur për të skicuar mesazhe drite apo thjesht vizatime nga më të ndryshmet.
Water Light Graffiti është një mur për mesazhe kalimtare në hapësirën urbane, i cili nuk shkatërrohet nga përdorimi. Një mur komunikimi midis njerëzve të një qyteti. Si një instalim publik, ai i fton njerëzit të jenë kreativ në ndriçimin e natës. Çdokush mund të bëhet një grafitist i çastit."
from Digitalarti on Vimeo.

" The "Water Light Graffiti" is a surface made of thousands of LED illuminated by the contact of water. You can use a paintbrush, a water atomizer, your fingers or anything damp to sketch a brightness message or just to draw. 
Water Light Graffiti is a wall for ephemeral messages in the urban space without deterioration. A wall to communicate and share magically in the city. As a public installation it invites everyone to be creative in lighting up the night. Anyone can become an instant graffiti artist. "


More pictures and details on Digitalarti. 
          CREDITS:
Water Light Graffiti is a project of Antonin Fourneau 
Engineer: Jordan McRaeDesign Structure: Guillaume StagnaroGraffiti performance: Collectif PainthouseAssistant team: Clement Ducerf & all the ArtLab volunteersArtLab Manager: Jason CookProduction DigitalartiFilming: Sarah Taurinya & Quentin ChevrierPhotographs: Quentin ChevrierMusicJankenpoppEditing & Titles: Formidable Studio & Maïa BoumpoutouSupport: Ville de Poitiers and Centre Culturel Saint Exupéry



Sep 4, 2012

Featured Artist | Anila Rubiku

Albanian artist Anila Rubiku (here & here) lives and works in Milan and Tirana. Her work, mostly drawings and installations, puts locals into community projects by creating a dialog between tradition and art, local history and contemporary discourse. Her latest work dives into issues such as memory, time, architecture, gender and social problems.

Her last project titled "BUNKER MENTALITY / LANDSCAPE LEGACY" was part of 

The First Kyiv International Biennale ARSENALE 2012

May 24 - July 31, 2012

Curated by: David Elliott
"In her new work made especially for the Biennale, Albanian artist Anila Rubiku Aestheticizes the all-pervasive legacy of ex-President Enver Hoxha’s system of national defence by making it into an installation. Symbols of resistance against a non-existent enemy, Bunker Mentality/ Landscape Legacy elaborates the paranoid form of the concrete bunker (about 750,000 ruins still litter the country) in a “Celebration” of the economic stagnation caused by the same mentality in which Albania is still mired. Difficult to demolish and expensive to remove, they have even become a kind of kitsch national emblem in the form of souvenirs and ash trays. In some cases they have actually been transformed into kiosks, store rooms, cafes, discos – even chapel. Yet in spite of their ostensible normalisation these structures still mask a largely unknown story of violence and sorrow."
David Elliott, p. 56, The Best of Times, The Worst of Times. Rebirth and Apocalypse in Contemporary Art. 2012– The first Kyiv International Biennial of Contemporary Art. Arsenale 2012 – Mystetskyi Arsenal.
via Anila Rubiku
via Anila Rubiku
via Anila Rubiku
Many young Albanian artists have been interested in exploring more in depth Hoxha's National Defense System, mainly focusing on the BUNKER as an artifact, a physically heavy symbol of a paranoid image of an enemy that never was. The way it was constructed made it physically heavy, the way its message was carried made it psychologically grueling. Building an artifact of and by a social anxiety/fear disorder has left traces of unspoken, still not understood shrapnel that Albanians have put a lid on, but haven't dealt with yet. The young artists have shown bravery in dealing with these issues in a socially, culturally and artistic level and I hope they will continue to do so. You can read more about projects like this one here, here, here.

Sep 3, 2012

Mbro & Promovo | Traveling Exhibition in Berat



Si e shikoni trashëgiminë kulturore shqiptare?

Revista Art & Trashëgimi në bashkepunim me CHwB hap ekspozitën

Mbro & Promovo është sllogani i kërkimit fotografik që shpreh dhe komunikon identitetin shqiptar përmes përceptimit artistik të trashëgimisë kulturore nga të rinjte, të cilët nëpërmjet fokusit të aparatit të tyre sjellin artistikisht në vëmendjen e publikut problematikat e ndryshme që shoqërojnë identitetin tonë kulturor.

Konkursi dhe ekspozita  “Mbro & Promovo” është një iniciativë e revistës Art & Trashëgimi dhe e Cultural Heritage without Borders.

Ekspozita do të qëndrojë e hapur në Berat nga data 3 deri në 8 shtator 2012, per të vazhduar në stacionin e saj te fundit në Gjirokastër.

Hapja e ekspozites behet :

Te Henen, 3 Shtator 2012 
ne oren 18:30
Parku prane Bulevardit Republika, 
Berat, Albania

Ekspozita do te qendroje e hapur:

4-8 Shtator 2012
Qëndra Mesjetare
rruga “Petrit Lulo”
Berat, Albania

Mbeshtetës të aktivitetit në BeratBashkia e Beratit dhe Drejtoria Rajonale e Kulturës Kombëtare

Organizatoret e konkursit dhe ekspozitës: Irsida BejoSara CapalikuJonathan Eaton.

Bashkëpunëtorë në Berat: Etleva DhimaNamir Lapardhaja

MOS MUNGONI!

*Foto te hapjes se ekspozites ne Berat mund t'i gjeni ketu.


Sep 2, 2012

Performed Crosswalk | Urban Theatre

**Creative Sunday Series

La Place de L’Etoile është rrethrrotullimi më i rrezikshëm në Paris. Autoritetet këshillojnë vizitorët të marrin tunelin për te Arku i Triumfit dhe jo të kalojnë rrugën. Grupi teatral X/TNT ka dalë me një ide që rrit ndërgjegjësimin mbi këtë çështje dhe ka realizuar një zgjidhje të përkohshme. Shihni videon për të parë se si i formojnë vijat e bardha (në çast) për këmbësorët.

"La Place de L’Etoile is the most dangerous roundabout in Paris. The authorities kindly advise visitors to take the tunnel to the monument instead of crossing the road. Theater group X/TNT came up with a great idea to raise awareness for the issue and to provide a (temporary) solution. Watch the video to find out how they built an instant crosswalk to the Arc de Triomphe.via The Pop-Up City